maanantai 9. toukokuuta 2022

Eskarimatikka: Kuviolävistäjälla lukumäärien, numeroiden ja yhteenlaskun harjoittelua + pdf




Kuviolävistäjien käyttö vaikuttaa olevan mieluisaa eskarilaisille. Kuviolävistäjällä työskentely vahvistaa käden pieniä lihaksia, ja lävistäjää voidaan käyttää monen asian opetteluun.

Etsiminenkin on eskarilaisten mieleen. Alla esittelemässäni harjoituksessa etsitään geometrisiä tasokuvioita, joiden lukumäärän verran tehdään reikiä kuviolävistäjällä paperiliuskaan. Lapsi leikkaa aluksi kahdeksan liuskaa A4-paperista, ja samalla saa leikkausharjoitusta suoraa viivaa pitkin.

Sain idean tämän tehtävän etsimisaktiviteettiin Iloa_eskarissa -Instagram-tililtä.

Kuviolävistäjäharjoitus sopii moneen vaiheeseen esiopetusvuonna:

  • syksyllä yksi yhteen -vastaavuus (s. 2)
  • talvella lukumäärän ja numeromerkin vastaavuus (s. 3)
  • keväällä yhteenlasku (s. 3), samalla tulee treeniä myös lukumäärän ja numeromerkin vastaavuuteen (ajankohtiin voi tosin vaikuttaa moni asia)

Samalla saadaan harjoitusta geometristen tasokuvioiden (ympyrä, kolmio, neliö/nelikulmio) tunnistamiseen sekä hienomotoriikkaan.


Matematiikan harjoituksia kuviolävistäjällä

Yksi yhteen -vastaavuus
Lukumäärän ja numeron vastaavuus
Yhteenlasku


  • Leikkaa lukumääräliuskat irti toisistaan viivoja pitkin.
  • Valitse yksi liuska ja katso, mikä muoto siinä on.
  • Käy katsomassa pöydältä/lattialta, kuinka monessa kortissa on saman värinen ja muotoinen kuvio.




  • Tee kuviolävistäjällä yhtä monta reikää liuskaan kuin näit pöydällä ja/tai lattialla liuskassa olevia muotoja.
    • Liuskoista on tulostettavassa dokumentissa kaksi versiota: ensimmäisessä on liuskoissa geometrinen tasokuvio (s. 2), toisessa on kuvion lisäksi ruutu, johon kirjoitetaan löydettyjen muotojen lukumäärä (s. 3).
  • Kun harjoitellaan yhteenlaskua, ota kaksi rei´ittämääsi paperiliuskaa (sivulta 3 leikattuja) ja tee niistä yhteenlasku vihkoosi.





Yhteenlaskun pohjustus

abstraktion tien periaatteilla

Olen pohjustanut yhteenlaskua esiopetuksessa bussileikillä. Sain siihen idean YouTubesta Anna-Maija Partasen videolta. Bussileikissä lapset leikkivät kuljettajaa ja matkustajia. Opettaja näyttää pysäkillä, kuinka monta matkustajaa nousee bussin kyytiin. Tämä on unkarilaisesta Varga-Neményi-menetelmästä tutun abstraktion tien ensimmäinen vaihe.

Toisessa vaiheessa jokaisella lapsella oli kananmunakenno bussina. Käytimme Multilink-kuutioita kuljettajana sekä matkustajina.

Kolmannessa vaiheessa piirsimme paperille kymppikehykseen ympyröinä kuljettajan ja matkustajat. Näet Anna-Maija Partasen toiselta videolta kolmannen ja neljännen vaiheen.

Neljännessä vaiheessa kirjoitimme edellisen vaiheen tapahtumia matematiikan kielellä eli käytimme numeromerkkejä sekä plus- ja yhtäsuuruusmerkkiä. Neljännen vaiheen mukaisen harjoituksen teimme geometristen muotojen äärellä kuviolävistäjää käyttäen (tässä postauksessa kuvailemani harjoitus).



Tulosta geometria-aiheiset koviolävistäjällä tehtävät lukumäärä-, numero- ja yhteenlaskuharjoitukset + muotokortit täältä



Vilkaise Hääräämön kuvia myös Instagramista.


Ei kommentteja: