Näytetään tekstit, joissa on tunniste VAT. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste VAT. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

VAT - Torniolainen maamerkki





Otin nämä kuvat helmikuussa valokuvauksen näytössä Torniossa. Aiheena oli torniolainen maamerkki. Kuvasin Porthanin koulua. Tehtävänannon mukaan täytyi ottaa viisi kuvaa kuvitteelliseen paperijulkaisuun ja kaksi verkkogalleriaan.


Kuvasarja meni läpi, mutta raati poisti sarjasta ylimmän kuvan vedoten sen sekavuuteen. Tai tarkasti ottaen tehtävä ei mennyt vielä läpi, vaan minun pitää täydentää sitä: verkkogalleriakuvien resoluutio täytyy muuttaa pienemmäksi. Käytännössä siis homma on jo pulkassa. Kyseessä oli digitaalisen työnkulun näyttö, joten raati haluaa nähdä, että ymmärrän erinäisiä aiheeseen liittyviä asioita.


Kolmanneksi alimman kuvan sommittelu ei saanut kehuja, mutta koulun entisen oppilaan kuva sai kiitosta, sillä henkilö luo tarinaa rakennukselle. Tämä eläkeläisrouva tuli jututtamaan minua kuvatessani koulua.














Verkkogalleriaan:



Porthanin koulun entinen oppilas Sirkka-Liisa Ponkala

Oletko jo osallistunut Hääräämön arvontaan? Osallistumisaikaa on la 11.4. klo 21.00 asti.

perjantai 20. helmikuuta 2015

Mummon lapinsukat studiossa




Jo edesmennyt keskisuomalainen mummoni neuloi paljon lapinsukkia. Kuvasin yhtiä sukkia viime perjantaina studiokuvauksen näytössä Torniossa. Assistenttinani toiminut opiskelukaverini Tiina lupautui mallikseni. Olisin voinut pyytää erikseen mallin, mutta Tiinalta sujui hyvin kaksoisrooli. 

Studiokuvaukseen annettiin aikaa yksi tunti, ja saman verran kuvankäsittelyyn. Raadille täytyi toimittaa kolme vaihtoehtoista kuvaa. Etukäteen tuli näyttää kuvaus- ja valaisusuunnitelma.





Raadin palaute kuvista:

 1. Ensimmäinen kuva pois sarjasta, koska se ei  tuo uutta informaatiota. Jalat jäävät hautumaan toistensa varjoon. Ääriviiva ei piirry esim. oikean jalkaterän kärjessä.

2. Toisessa kuvassa ääriviiva piirtyy hyvin. Farkkujen olemus liittää kuvan tähän päivään, vaikka sukat ovat klassiset. Sommittelu on perusteltu (siis että housuja näkyy noin paljon, vaikka kuvasin sukkia).

3. Kolmannessa kuvassa on uutta informaatiota: kantapään rakenne. Sääriä voisi näkyä vähemmän. Tausta on melkein liian valoisa, mutta tämän tyyliseen se sopii.


Suoritin valokuvaajan ammattitutkintoon (VAT) valmistavan koulutuksen ammattiopisto Lappiassa työn ohessa 2011 - 2013. Minulta jäi vähän yli yksi näyttö rästiin, ja tässä hiljattain kuvasin puuttuvia tehtäviä. Näet näyttöihin ottamiani kuvia täältä.

torstai 12. syyskuuta 2013

Valokuvausopintojen näyttö: Historiallinen miljöö







Suoritin valokuvausopintojeni miljöökuvauksen simultaanitehtävän pari viikkoa sitten. Tehtävänä oli kuvata historiallinen miljöö Torniossa tai Haaparannalla, 3 - 5 kuvaa. Kuvasin Tornion Keskikadulla. Aikaa oli 24 tuntia kuvankäsittelyineen. 

Arviointiraati poisti alimman kuvan sarjasta. Tehtävä meni siis läpi neljällä ylimmällä kuvalla.


Tämä kuva pois sarjasta.
Ongelmana epäterävät kukat etualalla.
Kuva ei tuo uutta informaatiota sarjaan.


Lisää valokuvausnäyttöjen kuviani näet täältä.

maanantai 2. syyskuuta 2013

Valokuvausopintojen näyttö: skannaus ja toiminta




Minulla oli menneenä viikonloppuna valokuvausopintojen näyttö Torniossa. Palautin digitaalinen työnkulku -nimisen näytön kaikki ennakkotehtävät. Ne menivät läpi kahta omakuvaa lukuunottamatta.

Kuvan digitointi ja käsittely -tehtävässä täytyi skannata negatiivi tai dia, tai digitoida valokuva. Se piti käsitellä asiakkaalle painokuntoon. Skannasin noin kymmenen vuotta sitten neulanreikäkameralla ottamani negan. Olin tehnyt kameran Pringles-purkista. Valotin kuvan valoherkälle filmille, joka oli kooltaan 12 cm x 22 cm. Filmi oli purkin sisällä U-kirjaimen mallisesti, mistä johtuu linjojen vääristys. Otin kuvan silloisella koulullani, Piekkarilla. Tuohon aikaan taiteiden tiedekunta sijaitsi Piekkarilla eli Pienteollisuustalossa, tai siis osa TTK:ta.

Seuraavan kuvan olen jo kääntänyt positiiviksi ja peilikuvaksi. Ylin kuva on valmis Photoshopilla käsitelty kuva. Siitä olen poistanut roskat ja esim. pystyviivat, jotka olivat tulleet negatiiviin jostain syystä. Toin puhki palaneisiin kirkkaisiin kohtiin sävyjä tekemällä toisen valotuksen kuvasta ja maskaamalla kirkkaisiin kohtiin sävyjä tummemmasta kuvasta. Säädin kuvan valoisuutta ja kontrastia sekä rajasin kuvan.








Alkuperäinen nega



Samalla Pringles-purkkikameralla sekä filmipurkeista tekemilläni neulanreikäkameroilla ottamiani solarigrafiakuvia näet täältä

Menneen viikonlopun näyttöön palautin jo aiemmin täällä esittelemäni kuvasarjan, jonka aiheena oli toiminta. Tuon pilkkisarjan näet täältä. Käsittelin tosin kuvat uudelleen näyttöä varten. 

Tarkasti ottaen pilkkisarjani meni täydennettävästi läpi. En ollut täyttänyt kuvan metadataa tarpeeksi hyvin. Täytyy vielä palauttaa kuvat paremmilla ja tarkemmilla teksteillä varustettuina. 

Metatiedot kulkevat automaattisesti kuvan mukana. Kameran tiedot tallentuvat automaattisesti, mutta sinne voi lisätä esim. kuvaajan tiedot sekä hakusanoja. Facebook taitaa poistaa kaikki tiedot metadatasta, mutta Blogger tuntuu säilyttävän paljon, ellei kaikki?

Ajattelin tehdä ohjeen metadatan täytöstä tuonne Hääräämön kuvankäsittelyohjeisiin. Kun nettiin, esim. blogiin, laitetuissa kuvissa on hakusanoja metadatassa, hakukoneet löytävät kuvat paremmin. Hyvin täytetyt metatiedot auttavat myös omien kuvien löytämisessä esim. kovalevyltä.

sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Ompelulakko loppui, jee




Minulla oli tänä viikonloppuna valokuvausopintojen studiotyöskentelyn näyttö. Sen vuoksi olin kuukauden ompelulakossa, jotta aikaa liikenisi studiokuvauksen harjoitteluun. No, osaamiseni ei kehittynyt tuossa ajassa kovinkaan paljon ja joudun uusimaan näytön kaikki tehtävät. Olin toivonut, että yksi tehtävä viidestä menisi läpi, mutta tämä on totuudenmukaisempi arvio tämänhetkisestä osaamisestani. Nyt taidan pitää pienen tauon valokuvaamisesta. Pian tosin täytyy alkaa valmistautua seuraavaan näyttöön. Siinä korostuu kuvankäsittely, mutta kuvattavaakin on tiedossa. Osa ennakkotehtävistä minulla on jo tehtynä ainakin osittain.

Uusin tänä viikonloppuna myös miljöönäytön simultaanitehtävän, siis paikan päällä otettavan kuvasarjan, joka ei mennyt läpi ensimmäisellä kerralla. Ei se mennyt läpi nytkään. Yllä oleva kuva sai kehuja arvosteluraadilta tämänaamuisessa kritiikissä, mutta sarja jäi kaipaamaan laajaa näkymää. Sellaiset ovat minulle vaikeita.

Ompelulakon loppumisen kunniaksi kävin eilen Tornion Eurokankaassa ja ostin Burdan mekkokaavan. Samalla kaavalla voi tehdä myös hihattoman ja pitkähihaisen paidan. Tuo kaava maksoi mielestäni aika paljon, 9,90 euroa. No, minä en osaa kaavoittaa, niin ihan mielelläni maksan siitä, että joku on kaavoittanut puolestani. Tuon kaavan mukana ei tullut suomenkielistä ompeluohjetta. Englanninkielisen saa lataamalla netistä. En ole aiemmin ommellut saksaksi, mutta kerta se on ensimmäinenkin.

En vietä virallisesti kankaatonta kuukautta, mutta meinaan silti ommella vaatehuoneesta löytyvistä kankaista. Suurin osa kankaistani on vanhoja vaatteita, verhoja ja lakanoita. On siellä kangaskaupasta ostettujakin, kaikkinensa aivan liikaa.

Saa nähdä, mikä päivä alan ommella, mutta jo pelkkä ompelun suunnittelu tuntuu lakon jälkeen aivan mahtavalta. :)

lauantai 26. tammikuuta 2013

Haku valokuvausopintoihin










Hain valokuvaajan ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen Tornioon reilu vuosi sitten mm. näillä kolmen kuvan sarjoilla: henkilökuva ja tuotekuva. Löysin kuvat tietokoneen uumenistä ja muistin, etten ole näyttänyt niitä täällä.










Kenkäkuvat otin parvekkeella liikennemerkkipöydän päällä. Käänsin liikennemerkin oikea puoli alaspäin. Täällä on linkkejä kuvasarjoihin, joita olen ottanut opintojen puitteissa.

Olen harjoitellut viime aikoina studiokuvausta, lähinnä tuotekuvausta, mutta eipä oikein ole vielä mitään näytettävää. Ompelulakko jatkuu varmaankin ensi kuun puoliväliin asti, jotta tulisin harjoitelleeksi uuden studiosalamasettini käyttöä. 

sunnuntai 13. tammikuuta 2013

Tanssikuvia studiossa







Olen harjoitellut studiokuvausta valokuvausopintojen puitteissa Torniossa tänä viikonloppuna. Meillä oli malleina tanssijoita Tanssikoulu Stagen G.A.Crew-ryhmästä.








Tilasin studiosalamasetin tänään Digitarvikkeesta. Voi olla, että Hääräämö hiljenee joksikin aikaa, sillä valokuvausopintojen studionäyttö on jo kuukauden päästä. Kaikki liikenevä vapaa-aika saattaa mennä studiokuvauksen harjoitteluun ja näytön ennakkotehtävien tekemiseen. Olisi ollut tietty fiksua aloittaa näyttöön valmistautuminen hyvissä ajoin.

sunnuntai 16. joulukuuta 2012

Sirkan iltapäivä siirtolapuutarhamökillä


Yksi ennakkotehtävä viime viikonlopun näyttöön oli reportaasi. Piti tehdä 5 - 8 kuvan kertomus valitsemastaan aiheesta, ilmiöstä tai tapahtumasta

Palaute koko sarjasta:
Kuvatessa olisi voitu hyödyntää pilviä, jolloin valo ei olisi ollut niin kova. Nyt kasvoilla on jyrkät varjot.


Kuvat suurenevat klikkaamalla

1 (hyväksytty)

+ tila organisoitu hyvin
- ongelma: suuri syväterävyys, jolloin 
sähköjohdot näkyvät turhan tarkasti


2 (hyväksytty)

+ mukavasti jäsennetty tila
+ heijastus sekä varjojen muodostamat 
raidat näyttävät hyvältä
- yläreunasta ja vasemmalta olisi voinut rajata 
hälinää pois
- ilme kärsii voimakkaasta valosta


3 (pois sarjasta)

+ viehättävä ilme
- liian pieni aukko (eli suuri syväterävyys), jolloin 
kaikki tasapäistyy ja katse vaeltelee
- katon kulma vie huomion
- taivasta olisi voinut rajata pois enemmän, 
sillä se ei tuo uutta informaatiota
- kuvassa toistuu samat elementit kuin 
sarjan muissa kuvissa
 


4 (hyväksytty)
Mallin pyynnöstä kuva nro 4 ei ole esillä.



5 (pois sarjasta)

- ei hyvä kuva kädestä
- käden rakenne ei avaudu
- mieti, mistä leikkaat ihmistä, 
nyt liian läheltä rannetta. 
Hihan näkyminen voisi auttaa.
 

6 (pois sarjasta)

+ loistava aihe
- sormia pitäisi näkyä enemmän
- taustaa tarvittaisi enemmän
 

7 (hyväksytty)

+ tausta on rauhallinen
+ ihan toimiva kuva
- olkapäitä voisi olla enemmän
 

8 (hyväksytty)

- ongelma: gamut, sama ongelma myös muissa 
kuvissa (RGB-kuvissa on liian paljon värejä, 
jotka ovat CMYK-väriavaruuden ulkopuolella eli 
paperikuvassa värit sammuvat)

perjantai 14. joulukuuta 2012

Villa Amanda


Nämä miljöökuvat Villa Amandasta ovat yksi ennakkotehtävä
valokuvausopintojeni viime viikkonloppun näyttöön. Näytön aihe oli miljöössä työskentely. Tähän tehtävään tuli palauttaa 3 - 5 kuvaa.

Otin kaikki tämän näytön kuvat menneenä kesänä Jyväskylässä Sulkurannan siirtolapuutarhalla, jossa vietin suuren osan kesästä. Äiti, jonka kanssa mökkeilin paljon vanhempieni siirtolapuutarhamökillä, sanoi usein: "Kyllä minä tiskaan, mene sinä nyt kuvaamaan". Ja minähän kuvasin. Ja kuvasin. Ja kuvasin. Kuvatessa tutustuin moniin mökkinaapureihin ja pääsin katsomaan useaan ihanaan mökkiin sisälle. Viimeisen kuvan otin käydessäni Jyväskylässä elokuun lopussa.

 

Villa Amanda Siirtolapuutarhamökki
1 (hyväksytty)



Siirtolapuutarhamökki Villa Amanda sisältä
2 (hyväksytty)

+ hienosti toteutettu
+ sommittelu toimii
+ hyvä, että pöytäliinassa näkyy kuvio
(Hyvä että on hyvä. Sen muokkaukseen meni tovi jos toinenkin.)

Tässä kuvassa näkyy jo kaikki, joten kuvia 3 ja 4 ei tarvita sarjaan.



Siirtolapuutarhamökki Villa Amanda sisältä
3 (pois sarjasta)



Siirtolapuutarhamökki Villa Amanda sisältä
4 (pois sarjasta)

- ongelmana terävyysalue
(ei ehkä näy tässä koossa ja
tällä laadulla tallennetussa kuvassa)



Siirtolapuutarhamökki Villa Amanda
5 (hyväksytty)

+ oksat rajaavat hienosti kuvaa
(Kyllä siinä oksassa olikin pitelemistä yhdellä kädellä kuvatessa.)

Kuvat suurenevat klikkaamalla.

Edit: Talvisia kuvia Villa Amandasta näet täältä

Edit: Näet kuvia siirtolapuutarhan rannasta täältä.

tiistai 11. joulukuuta 2012

Veikko siirtolapuutarhamökillä


Tämä henkilömuotokuvasarja on yksi neljästä ennakkotehtävästä viime viikonlopun näyttöön. Tehtävänä oli kuvata henkilöä miljöössä, 3 - 5 kuvaa. Minä valitsin sarjaani vain neljä kuvaa, mikä ei ole kovin viisasta. En löytänyt ottamistani kuvista tarpeeksi hyvää viidenneksi kuvaksi. Näyttöraati hyväksyi kaikki ennakkotehtäväni, tämäkin sarja siis meni läpi.

Yleistä palautetta kuvasarjasta:
Puolipilvinen sää olisi auttanut. Nyt valo on hirvittävän raaka. Harkitse henkilökuvauksessa kymmenen kertaa ennen kuin käytät kovaa valoa. Henkilön vieminen puun varjoon tai eteiseen auttaisi valon hallinnassa. Heijastimia (siis jotain esimerkiksi valkoista pintaa, joka heijastaa valoa ja avaa varjoja) ja täytesalamaa kannattaisi käyttää. 

Kuvat suurenevat klikkaamalla 


1 (osa raadista poistaisi tämän kuvan sarjasta, 
mutta tuli myös esille näkemys, että tämä 
kuva toimisi lehden sisällysluettelossa)

+ tausta jäsennelty, jolloin henkilö saatu esiin
- henkilö ei katso kameraan missään kuvassa,
silmät eivät näy

2 (hyväksytty)

3 (hyväksytty)

Puutarhanhoitoa harrastavat raadin jäsenet 
kiinnittivät huomiota kukkien kasteluun 
keskellä lämmintä päivää.

Vesisuihkua olisi voinut kokeilla kuvata vastavalossa.

4 (hyväksytty)


sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Valokuvausopintojen ensimmäinen näyttö


Tornio on vilahdellut blogissani viime aikoina säännöllisen epäsäännöllisesti. Syyn voisin vihdoin kertoa: Olen opiskellut työn ohessa valokuvaajan ammattitutkintoon (VAT) valmistavassa koulutuksessa Torniossa Ammattiopisto Lappiassa vuoden verran. Kerran kuussa on ollut lähiopetusviikonloppu. Opintoja on jäljellä vielä puoli vuotta. 

Tänä viikonloppuna oli ensimmäinen näyttö. Sen aiheena oli miljöössä työskentely. Siihen tehtiin neljä ennakkotehtävää, jotka palautettiin sekä printteinä että digitaalisessa muodossa. Olen iloinen, kun kaikki ennakkotehtäväni menivät läpi. Minun täytyy uusia simultaanitehtävä, jonka tekemiseen on aikaa 24 tuntia ja se tehdään näyttöviikonloppuna. Tässä koulutuksessa on neljä näyttöä. Ei ole ollenkaan harvinaista, että näyttötehtäviä täytyy uusia.

Tässä alla on ennakkotehtäväni nro 9, maisema arvioijien kommenttien kera. Tehtävänä oli kuvata samaa maisemaa erilaisissa valo-olosuhteissa, 3 - 5 kuvaa. Otin kaikki kuvat panoraamoina, eli kokosin jokaisen kuvan noin kymmenestä kuvasta.


Kuvat suurenevat klikkaamalla


1 (hyväksytty)

+ sateessa kuvaaminen tuo vaihtelua
+ valkoiset tuolit sommittelullisesti hyvin

2 (hyväksytty)

Jos kuvaat auringonlaskua, mieti, mitä uutta 
voit tuoda auringonlaskun kuvaamisen traditioon!

Meille sanottiin koulutuksen alkuvaiheessa, 
että auringonlaskut on jo kuvattu.

3 (pois sarjasta)

- pahasti vääntynyt perspektiivi

4 (hyväksytty) 

+ laituri antaa dynaamisuutta
+ pienessä liikkeessä oleva vesi viehättää

5 (pois sarjasta)

- sommittelu ei ole hyvä
- sarjassa on jo samankaltainen valo