maanantai 18. elokuuta 2025

Vieraskynä – Hanna Rokkila: Lukuteatteri innostaa lukemaan

Mainos
Freeed




Hei, täällä vieraskynän äärellä Hanna Rokkila, luokanopettaja Pohjois-Karjalasta. Sain ilokseni Lauralta pyynnön kirjoittaa Hääräämöön kokemuksistani lukuteatterista. Lukuteatteri on menetelmä, joka on helppo ottaa käyttöön. Sen parissa opitaan paljon.  

Tässä postauksessa on linkkejä valmiisiin lukuteatterikäsikirjoituksiin. Osan pääset tulostamaan veloituksetta, osan pientä maksua vastaan Freeedin verkkokaupasta





Lukuteatterissa 

  • harjoitellaan mekaanista lukemista, ja lukusujuvuus sekä lukunopeus kehittyvät 
  • harjaannutaan ryhmätyötaidoissa 
  • opitaan uutta tietoa 
  • kerrataan opittavaa asiaa monta kertaa: tekstiä luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä 
  • saadaan esiintymisharjoitusta turvallisesti paperin takaa 
  • opettaja kuulee säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista 
  • opettaja pystyy tekemään havaintoja oppilaan lukutarkkuuden kehittymisestä 



Polkuni lukuteatterimenetelmän käyttäjäksi 





Pari vuotta sitten etsin netistä valmista materiaalia luokalleni erääseen oppimiskokonaisuuteen. Vastaani tuli lukuteatterikäsikirjoitus, jossa yhdistyivät hauskalla tavalla tietoteksti ja satu.

En ollut kuullut lukuteatterista aiemmin, joten jatkoin googlettelua lukuteatteri-hakusanalla. Minulle selvisi, että lukuteatteri on tutkittu lukemisen menetelmä, joka sopii monen ikäiselle. Tutkimustulokset kertoivat lukuteatterin lisäävän oppilaiden lukusujuvuutta ja lukunopeutta. Lukuteatterissa eläydytään luettavaan tekstiin, mutta sitä ei opetella ulkoa. 

Pohdin, että ensimmäisellä luokallahan lukuteatteria toteutettiin aapisen vuoropuheluja harjoittelemalla viikoittain. Miksei sama menetelmä yhdistettynä opiskeltavaan tietotekstiin motivoisi isompiakin oppilaita? 


Mainos: 12 lukuteatteritekstiä – Suomi


Etsin valmiita lukuteatterikäsikirjoituksia, mutta totesin pian, että saadakseni luokalleni sopivia käsikirjoituksia oli parempi ryhtyä itse kirjoittamaan valitsemistani aihepiireistä. Kolmannen luokan isompana teemana meillä oli matkalla Suomessa. Kirjoittelinkin lukuteatteritekstejä eri maisema-alueista (mainos) sitä mukaa kun opiskelimme niitä. 



Lukuteatterityöskentely 







Oppilaat sujahtivat säännölliseen lukuteatterityöskentelyyn vaivattomasti. 

  1. Annoin oppilaille lukuteatteritekstin ensin kokonaisuudessaan lukuläksyksi.  
  2. Seuraavana päivänä jaoimme arpomalla ryhmät ja pidimme ensimmäisen harjoituskerran. 
  3. Tämän jälkeen oppilaat harjoittelivat kotona vielä lukemaan sujuvasti omat repliikkinsä. 
  4. Muutamana päivänä käytimme pienen hetken lukuteatterin harjoittelemiseen. 
  5. Sitten koitti esityspäivä. 


Ajattelin ensin, että oppilaat kyllästyvät kuuntelemaan samaa tekstiä monta kertaa peräkkäin, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Kuulostaa ehkä erikoiselta, että kaikki kolmen oppilaan ryhmät esittävät saman lukuteatteriesityksen toistensa jälkeen. Käytäntö toimii kuitenkin hyvin. 


Korostin oppilaille, että lukuteatterissa on tärkeää seurata, missä mennään, jotta ryhmän esityksestä tulee sujuvaa. Yhdessä lausuttavat vuorosanat harjoiteltiin yhtäaikaisiksi. Jokaisen oppilaan tehtävänä oli lukea riittävän hitaasti ja kuuluvalla äänellä. Esitystä kuuntelevat oppilaat saivat aplodien jälkeen antaa näistä aiheista esiintyjille positiivista palautetta. 


Kokemukseni mukaan kolmen oppilaan ryhmät toimivat parhaiten lukuteatterissa. Niinpä olenkin laatinut lukuteatterikäsikirjoitukset kolmelle henkilölle. Kaikista lukuteatteriteksteistäni on tulostettavissa myös neljän oppilaan versio, aina kun oppilasmäärä ei ole jaollinen kolmella. Suurempiin ryhmiin en jakaisi oppilaita lukuteatterityöskentelyssä. 



Liikkeet mukaan lukuteatteriin 






Kun työtapa oli oppilaille tuttu, otimme lukuteatteriin mukaan yhteisten liikkeiden keksimisen. Ensimmäisellä kerralla nimesin itse oppilaille tekstistä kohdat, joihin ryhmän tuli keksiä ja harjoitella yhteinen liike. Annoin ohjeen sen jälkeen, kun tekstiä oli jo harjoiteltu muutaman kerran. Seuraavalla kerralla ryhmän tehtävänä oli itse päättää 2-3 tekstin kohtaa, johon he liittivät keksimänsä liikkeen. 

Liikkeistä tuli heti suosittu osuus lukuteatterin harjoittelussa ja oppilaita saikin muistutella siinä, että ensin treenataan lukeminen ja sitten vasta liikkeet. Katsojille esityksiin tuli yllätyksellisyyttä.



Lukuteatterissa opitaan paljon 


Aloitin luokkani kanssa neljännen yhteisen vuoden tänä syksynä. Edelleen aion luetuttaa oppilaillani säännöllisesti lukuteatteritekstejä. Miksi? 

Koska lukuteatterissa yhdistyvät mekaanisen lukemisen harjoittelu, tiedon oppiminen, ryhmätyötaidot ja luovuus. Säännöllinen muille esiintyminen turvallisesti paperin takaa on hyvää harjoitusta kaikille, erityisesti esiintymistä jännittäville oppilaille. Opittavaa asiaa kerrataan monta kertaa, kun tekstiä luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä. Opettajana kuulen säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista ja pystyn tekemään havaintoja varsinkin lukutarkkuuden kehittymisestä. 

Myös oppilaiden voi antaa itse tehdä omia lukuteatteritekstejä. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta ehkä tulevana lukuvuonna kokeilemme. 


Mainos: Suomalaisia juhlapäiviä – 26 lukuteatteritekstiä


Meillä luetaan liputuspäivistä tänä lukuvuonna. Ensimmäiset treenit pidettiin heti nelosluokan ensimmäisellä viikolla riippukeinuissa Tove Janssoniin tutustuen. Seuraava liputuspäivä on Suomen luonnon päivä. 



Mukavia lukuteatterihetkiä! 
t. Hanna Rokkila

P.S. Meidän kouluarkea voit seurata Instagramissa: @repullinen_arkea.



Lue Hääräämössä aiemmin julkaistu Hanna Rokkilan ulkoluokka-aiheinen vieraskynäpostaus


Ei kommentteja: