maanantai 10. lokakuuta 2016

Ovitehtävä: kieltenopetusta Liikkuvan koulun hengessä


Ovitehtävä saa oppilaat liikkumaan kielten tunneilla. Edestakaisin kävellessään oppilaat tutustuvat uusiin sanoihin ja rakenteisiin. Ei haittaa, vaikka oppilas ei ymmärrä kirjoittamaansa tekstiä kokonaan. Hän saa paljon toistoja, ja muistijäljet vahvistuvat vähitellen. Tehtävä soveltuu kaikille luokka-asteille, niin pienille kuin isoillekin koululaisille.



Ovitehtävän säännöt

  1. Kopioi luokan oveen kiinnitetty teksti vihkoosi. 
  2. Kynä ja vihko ovat omalla paikallasi koko ajan.

Ovitehtävän teksti voi olla esimerkiksi lauseita seuraavaksi käsiteltävästä kirjan tekstistä. Kun oppilas kopioi tekstin, hän saa paljon toistoa. Uudet sanat ja rakenteet tulevat tutuiksi vähitellen tekstiä kopioidessa. Tekstin tulee olla sen verran vaikea, että sitä ei saa kopioitua kertalukemalla.



Ovitehtävän toteutus

 


Vieraskielinen teksti on luokan ovessa (ulkopuolella) tai muussa sellaisessa paikassa, että kukaan oppilaista ei pysty lukea sitä omalta paikaltaan. Tekstin saa käydä lukemassa niin monta kertaa kuin on tarpeen. Isommille ryhmille olen laittanut kaksi tekstipaperia eri puolille luokkaa. Alussa papereiden luona on tungosta, mutta ruuhka tasoittuu pian. Oppilaat huomaavat, että työrauha on erityisen tärkeä ovitehtävää tehdessä, sillä sanat unohtuvat, jos joku keskeyttää.

Kun kaikki ovat kirjoittaneet tekstin vihkoonsa, olen heijastanut tekstin videotykillä valkokankaalle, ja oppilaat ovat tarkastaneet kirjoituksensa. Teksti voidaan suomentaa esim. opettajajohtoisesti. Opettaja voi nostaa tekstistä esille esim. uusia kielioppiasioita. 



Ovitehtävän hyödyt

 
  • Oppilas saa paljon sanojen ja rakenteiden toistoja vieraan kielen opettelussa.
  • Kun oppilas tutustuu uuteen tekstiin, moni asia on hänelle tuttua ovitehtävästä. 
    • Ovitehtävä voidaan vaihtoehtoisesti tehdä kertaukseksi jo käsitellystä tekstistä.
  • Oppilaan keskittyminen paranee, kun hän pääsee välillä liikkumaan. Ovitehtävässä kävelyä tulee yllättävän paljon.
  • Työmuistin harjoittaminen
  • Vaikka luokassa on paljon kävelyä edestakaisin ja touhu saattaa näyttää sekavalta, jokainen keskittyy omaan työskentelyynsä.
  • Oppilaat tykkäävät :)

Sain ovitehtäväidean siskoltani, joka opettaa saksaa maahanmuuttajille Sveitsissä. Löydät tietoa ovitehtävästä saksaksi googlaamalla "Laufdiktat", "Wanderdiktat" tai "Schleichdiktat" (suoraan suomennettuna kävely- tai hiipimissanelu). Saksalaisten äitien keskustelupalstakommenteista päätellen Saksassa käytetään ovitehtävää äidinkielen oikeinkirjoituksen harjoitteluun.


Teetin ovitehtävää paljon opettaessani ammattiopistossa taiteen ja kulttuurin kurssien lisäksi ruotsia ja englantia. Kokeilin sitä myös sijaistaessani alakoulun englannin tunnilla. Käytin ovitehtävää eskarissakin: kirjoitimme nimipäiväsankareita kalenteriin tällä idealla. Kokemukseni mukaan ovitehtävä toimii kaiken ikäisillä.


Kikis Web -sivustolta löydät ovitehtävän ohjeen saksaksi itsenäiseen työskentelyyn. Oppilas voi siis harjoitella ovitehtävän avulla myös kotona.



Toiminnallinen ovitehtävä kielten tunneille


Lisää vinkkejä


(edit) ESL-sivustolla on Running Dictation -ohje englanniksi.


(edit) Jaettuani tämän postauksen Facebookin opettajaryhmissä sain lisää vinkkejä ovitehtävän käyttöön. Kiitos ideoista!


  • Ovitehtävää voi tehdä myös pareittain: Toinen käy lukemassa tekstin ja kuiskaa sen kirjurina toimivalle parilleen.
  • Eriyttäminen on helppoa oppilaiden huomaamatta: Eri tasoiset oppilaat lukevat eri värisille papereille tulostettuja tekstejä. 
    • Jos etsitään eri aihepiireihin liittyviä sanoja tai lauseita, toiset aihepiirit voivat olla toisia helpompia.
  • Pikkuoppilaat voivat harjoitella lukemista ja kirjoittamista (yksittäisiä sanoja, joissa on erityisesti kaksoiskonsonantteja tai pitkiä vokaaleja)


Oletko käyttänyt ovitehtävää kieltenopetuksessa? Olisi mukava kuulla kokemuksia.



Lopuksi vielä lyhyt videotervehdys viime viikon patikoinnilta Pallakselta. Ruska on hyvinkin ohi, ja tunturissa näkyi porojen lisäksi kiirunoita.





6 kommenttia:

Hanna Mi kirjoitti...

Erilaiset oppimistekniikat ovat aina yhtä mielenkiintoisia. Teillä on siellä niin kaunista :).

Hääräämön Laura kirjoitti...

Kiitos viestistä Hanna! Niinpä, varsinkin toiminnallisista menetelmistä tykkään. Lapin luonto on kyllä upea. Monet tulevat tänne ihastelemaan ruskaa, mutta kaikki muutkin vuodenajat ovat kauniita. Pidän tästä ruskan jälkeisestä ajasta. Tänne muuten satoi tänään ensilumi :)

Ninnu kirjoitti...

Hieno idea!

Hääräämön Laura kirjoitti...

Eikö olekin! :)

Anonyymi kirjoitti...

Olen käyttänyt paljonkin kielten tunneilla, esim. kappaleen käsittelyn yhteydessä. Itse tunnen tuon "juoksusanelu" -nimellä. Useimmiten teetätän tuota parijoukkueissa, siinä tulee mukaan myös suullinen puoli + pari tekee yhteistyötä.
Olen pääosin käyttänyt tuossa lausetasoa ja niin, että lauseet ovat eri puolilla luokan ulkopuolella, näin liikettä tulee vielä enemmän. Esim. 6 eri lausetta kappaleesta eri puolille käytävää kiinnitettyinä. Kun mukaan ottaa kilpailuaspektin, näkee liikettä ja keskittyneisyyttä aika tavalla :)

Hääräämön Laura kirjoitti...

Kiitos viestistä vinkkeineen anonyymi! On mukava, kuulla ideoita tehtävien variointiin :)