tiistai 29. maaliskuuta 2016

Eskarin matikkamaa

Eskarin matikkamaa - matematiikan toiminnallinen pistetyöskentelyrata

Olemme käyneet viime aikoina useamman kerran eskarirakennuksemme yläkerrassa, jonne tein matematiikan toiminnallisen pistetyöskentelyradan. Lapset nimesivät sen matikkamaaksi. 


Jokainen lapsi sai matikkamaan passin, johon keräsi rasteja työskenneltyään eri pisteillä. 

(Edit:) Työskentelypisteitä on 3 - 5 enemmän kuin pareja, jotta kaikkien ei tarvitse vaihtaa pistettä yhtä aikaa.

Muun muassa tällaisilla tehtäväpisteillä eskarilaiset ovat työskennelleet pareittain matikkamaassamme:




Tee lumiukolle napit muovailuvahasta

lukumäärä


Tee lumiukolle napit muovailuvahasta

Lumiukkopisteellä lapsi nostaa pienestä ämpäristä kortin ja laskee siinä olevien helmien määrään. Hän etsii lumiukon, jonka vieressä on sama luku numerosymboleilla ja kirjaimin kirjoitettuna. Hän tekee muovailuvahasta lumiukolle yhtä monta nappia. Kun kaikki lumiukot on napitettu, lapset laittavat lumiukot numerojärjestykseen (1 - 10).


Piirsin lumiukon mustalla tussilla paperille ja monistin. Minulla ei ole tätä tehtävää sähköisessä muodossa.



Heitä noppaa ja väritä moottorikelkka

yksi enemmän, yksi vähemmän


Heitä noppaa ja väritä moottorikelkka


Tein moottorikelkka-aiheisen värityspelin eskarilaisilleni. Voit tulostaa sen täältä. Täällä Tunturi-Lapissa taitaa olla ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että perheellä on kelkka. 


Ohje:

1. Heitä noppaa.
2. Vähennä silmäluvusta yksi.
3. Väritä lukua vastaavan numeron alue.

Pelin toisessa versiossa nopan silmälukuun lisätään yksi. Voit tulostaa sen täältä.


Oppilaani ovat pelanneet kelkkapelejä pareittain. He heittävät noppaa vuorotellen ja kumpikin värittää samat kohdat kuvastaan. Pelin loputtua lapsi voi halutessaan värittää värittämättä jääneet pienet alueet. 



Kokoa numeropalapalapelit

numerohahmot tutuiksi


numeropalapeli

Numeropalapeliin tulostin numeroita JufSanne-sivustolta. Pienensin numerot 2, 3 ja 5 A5-kokoon. Kopioin numerot kahden värisille papereille, niin parin oli helppo nähdä, mitkä palat kuuluvat kenelle. Laitoin seinälle malliksi leikkaamattomat numerot.



Yhdistä pisteestä pisteeseen

lukujonotaidot


Yhdistä pisteestä pisteeseen

Yhdistä pisteestä pisteeseen -tehtäviä olen tulostanut monelta sivustolta, esim. Coffee cups and Crayons. Laitoin tehtävämonisteet muovitaskuun. Lapset käyttivät vesiliukoisia kalvotusseja ja lopuksi pyyhkivät muovit puhtaaksi kostutetulla käsipyyhepaperilla. Tarjolla on muutamia kuvia lukualueelta 1 - 10 (esim. sivustolta Kids Under 7), mutta myös jokunen isojen lukujen (1 - 100) tehtävä. Suurin osa tehtävistä on lukualueelta 1 - 35.


Pinterestistä ja Googlen kuvahausta löytyy paljon näitä yhdistelytehtäviä hakusanalla "dot to dot".



Heitä parisi kanssa noppaa 

ja laskekaa silmäluvut yhteen

yhteenlasku


Heitä parisi kanssa noppaa ja laskekaa silmäluvut yhteen


Tein omenapelin, johon laitoin luvut 2 - 12. Kumpikin lapsi heittää yhtä aikaa itse tekemäänsä noppaa. Vuorotellen he laskevat nopan silmäluvut yhteen. Laskija laittaa maitopurkin korkin luvun päälle. Tavoitteena on saada kaikki omenat peittoon. 


Usein pelin loppupuolella peittämättä oli vain kakkosia tai luku 12. Kerroin lapsille, että kun toinen heistä saa luvun 1, sen voi lukita. Tällöin vain toinen parista heittää noppaa toivoen ykköstä. 


Tein tämän pelin leikkaamalla ja liimaamalla, joten minulla ei ole sitä sähköisenä tiedostona.



Yhdistä pisteestä pisteeseen

silmä-käsikoordinaatio


Silmä-käsikoordinaatio Yhdistä pisteestä pisteeseen


Tulostin Krokotak-sivustolta silmä-käsikoordinaatiota harjoittavia tehtäviä. Nämäkin tehtiin vesiliukoisella tussilla muovitaskussa olevaan monisteeseen.


Samalla idealla tehdään myös Your Therapy Source -sivustolta löytyvät hiiri menee juuston luo -tyyppiset tehtävät.



Etsi pari

lukumäärän ja numeron vastaavuus


luvun ja määrän vastaavuus

TotSchooling-sivustolta tulostin omenapelin, jossa etsitään omenanpuolikkaalle pari treenaten luvun ja määrän vastaavuutta.



Kokoa palapelejä 

lukujonotaidot


Palapelit lukujonotaidot


Matikkamaassa koottiin myös tekemiäni lukupalapelejä. Niissä harjoitellaan lukujonoa 1 - 10 sekä parillisia ja parittomia lukuja.






Ratkaise sudokuja

looginen ajattelu, numerohahmot tutuiksi

sudoku


Pistetyöskentelyn yhdessä pisteessä on paljon sudokuja. Numero - ja muotosudokujen (printaa täältä) lisäksi ratkaistavana on myös kuvasudokuja. Olen löytänyt talviaiheisia sudokuja Petit món -blogista. Tuossa blogissa on paljon sudokuja eri aihepiireistä.


Kuinka monta helmeä on purkissa?

hajotelmat



Kuinka monta helmeä on purkissa?


Sain vinkin tähän matematiikan kuppitehtävään j
ostain opettajien Facebook-ryhmästä. Otetaan viisi helmeä. Lapsi laittaa osan helmistä kupin alle niin, että toinen lapsi ei näe. Toisen lapsen tehtävänä on päätellä, kuinka monta helmeä purkissa on. Lapset piilottavat helmiä vuorotellen. Kun tämä sujuu, lapset pääsevät kakkoslevelille eli ottavat peliin enemmän helmiä. 



Edit: Myös nämä noppapelit soveltuvat pistetyöskentelyyn:

Heitä noppaa ja väritä



Peli 1: Lukumäärän ja numeron vastaavuus
Peli 2: Yhteenlasku

Mökkipelin matematiikkaversio: yhteenlasku

Mökkipelin koukuttavassa matematiiikkaversiossa harjoitellaan lukumäärän ja numeron vastaavuutta sekä yhteenlaskua. Pelivälineinä noppa ja kaksi eriväristä tussia tai muuta kynää sekä pelipohja.



Heitä noppaa ja rakenna

Peli 1: Lukumäärän ja numeron vastaavuus
Peli 2: Yhteenlasku

Matematiikkapeli: Heitä noppaa ja rakenna Legoilla

Lukumäärien ja yhteenlaskun harjoittelua Legoilla rakentaen.

Printtaa pelipohjat (klik).

12 kommenttia:

Pikku Akka kirjoitti...

Sulla on kyllä hirmuisesti kaikkia ihania juttuja eskarissa. Olispa mun lapsi sun luokalla. :)

Laura kirjoitti...

Kiitos! Eskarissa on aivan huippua :)

Hanna Mi kirjoitti...

Näkee, että sulla on innostuminen mukana näissä eskari-touhuissa! Näissä on paljon hyviä vinkkejä, joita on helppo toteuttaa myös kotona.

Laura kirjoitti...

Kiitos viestistä Hanna! Tykkään kyllä työstäni paljon. Tässä menee lomittain työ ja harrastus :)

Anonyymi kirjoitti...

Olipa hyvä kun löysin sinut 😉. Todella paljon ja niin kivoja juttuja eskareille! Kiitos 🌹
T. Anne

Laura kirjoitti...

Hei Anne, kiitos viestistäsi! Mukava, jos löytyi hyödynnettävää :)

ida. kirjoitti...

Hei!
Olen tehnyt erilaisia Aakkosasemia eskareiden kanssa, ja nyt oli suunnitelmissa siirtyä numeroihin. Löysin blogisi ja en voi muuta kun KIITTÄÄ suuresti, siitä että olet jaksanut tehdä pdf:iä niin monesta tehtävästä ja että laitat ne yleiseen jakoon. Kiitos todella paljon ideoista ja inspiraatiosta - ei vain eskaritehtävissä vaan myös käsitöissä =) Tämä on ihana blogi jota jään mielelläni seuraamaan!
T. Ida Vaasasta

Hääräämön Laura kirjoitti...

Mukava kuulla, Ida. Tervetuloa seuraamaan Hääräämön touhuja :)

Anonyymi kirjoitti...

Hei! Suuri kiitos sulle hyvistä ideoista ja materiaalien jakamisesta! Olen pähkäillyt pistetyöskentelymallissa sitä, miten pisteiden vaihdon saisi toimimaan näppärästi. Ootko käyttänyt jotain aikarajaa? Onko pisteitä enemmän kuin pareja? T. Sanna

Hääräämön Laura kirjoitti...

Hei Sanna, kiitos viestistä! Olen yleensä järjestänyt kaksi tai kolme pistettä enemmän kuin pareja. Lisäksi joskus on ollut piste, jonne kaikilla pisteillä käyneet ovat menneet esim. rakentelemaan maitopurkin korkeista. En ole käyttänyt aikarajaa, vaan katsonut, että kun pari on tehnyt pisteen kaikki tehtävät (tai heille sopivan määrän tehtäviä; tällaisessa työskentelyssä on kätevä eriyttää sekä ylös- että alaspäin). Matikkamaan passiin (paperi, jossa on numeroituja ruutuja yhtä monta kuin työskentelypisteitä) olen rastittanut pisteen numeron, kun pari on saanut pisteellä hommat valmiiksi. Seinällä on pisteen kohdalla numero. Passista on kätevä katsoa, mitä kukin on jo tehnyt.

Jossain vaiheessa työskentely saattaa tuntua kaaosmaiselta, kun moni pari ilmoittaa yhtä aikaa olevansa valmis tms., mutta pääsääntöisesti kokemukseni mukaan pistetyöskentely imaisee lapset tekemiseen sellaisella intensiteetillä, että ajantaju häviää. Moni on kommentoinut, että menipä päivä nopeasti. Odottelua ei ole juurikaan, ja lapset saavat työskennellä aktiivisesti koko ajan. Keskittyminen säilyy hyvin, sillä tehtävät ovat monipuolisia ja tehtävien välissä siirrytään eri huoneeseen tai eri pöydän ääreen.

Sanna Mäkelä kirjoitti...

Hei! Kiitos vastauksestasi! Sitä mahdollista kaaosta mä just pelkään. ;) Ei vaan, kyllä mä aion ottaa tän nyt uudestaan kokeiluun. Itsekin pähkäilin, että pitää lisätä pisteitä enemmän kuin pareja niin ei tule ruuhkaa.

Otin muutama viikko sitten tavukauppaa keväisillä sanoilla. Kiitos ideasta! Myyjän rooli oli niin suosittu, että pitänee ottaa kauppajuttuja uudestaan, jotta kaikki pääsevät myymään. Meillä oli myös rekvisiittaa käytössä: puhelimia, näppäimistöjä ja vanhoja leimasimia, joilla sai kauppalappuun leiman ostamansa sanan tavut kirjoitettuaan.

Iloa kevääseen!
- Sanna

Hääräämön Laura kirjoitti...

Kiitos viestistä Sanna! Joo, uudestaan vaan! :) Mainitsin, että olen tehnyt pisteitä 2 - 3 enemmän kuin ryhmiä, mutta kyllä niitä on tainnut olla yleensä 4 - 5 enemmän.

Kuulostaa tosi mukavilta tuo teidän tavukaupan rekvisiitta! Kiitos vinkistä :) Aikuisesta saattaa helposti tuntua, että eiköhän tämä tietynlainen harjoitus ole jo nähty, mutta lapset jaksavat innostua samoista jutuista yllättävän monta kertaa ja siinä sivussa saavat paljon toistoja asioiden harjoittelussa.

Mukavaa kevättä!