perjantai 9. lokakuuta 2015

Kuvisideoita: Värien sekoitus kättelemällä


värioppi

Otin eskarissa syksyn alussa kuviksen teemaksi värien sekoittamisen. Teetin toiminnallisia harjoituksia pullopeiteväreillä. Alkusyksystä sekoitimme vihreää muovailuvahalla. Jatkamme niitä harjoituksia tässä joku kerta. 

Edit: Näet muovailuvahatyöskentelyä täältä.

Teippasin kaksi pätkää rullapaperia lattiaan. Noin kuusi lasta meni kummankin paperin ympärille. Annoin toiselle porukalle keltaista pullopeiteväriä ja toiselle punaista. Lapset maalasivat käsillään paperit keltaiseksi/punaiseksi.



Punakätiset lapset muodostivat yhden rivin, ja keltakätiset tulivat seisomaan heitä vastapäätä. Annoin keltakätisille vähän lisää keltaista pullopeiteväriä oikeaan käteen (punainen on niin paljon tummempaa kuin keltainen, niin sitä ei tarvita paljon). Lapset kättelivät vastapäätä olevaa (ylin kuva). Syntyi oranssia.


pullopeiteväri


Lapset menivät takaisin paperin ääreen ja maalasivat kädessään olevalla oranssilla keltaisen/punaisen päälle. Punaisen päällä se ei tosin juurikaan näkynyt. Annoin kummallekin ryhmälle sitä väriä, mitä he eivät olleet alunperin paperiin maalanneet, eli paperit maalattiin oransseiksi.

Seuraavalla kerralla lapset piirsivät tummalla tussilla pareittain kädet oransseihin papereihin ja leikkasivat kädet ääriviivoja pitkin irti paperista. Jokainen kirjoitti oman etunimensä kämmenen kohdalle.



värioppi

kuvataide

Maalasimme samalla periaatteella violettia. Ajattelin, että onkohan tehtävä liian samanlainen kuin edellisellä kerralla, mutta lapset olivat innoissaan, kun pääsivät taas maalaamaan käsillään.


pullopeiteväri

Kolmannella kerralla oranssit kädet liimattiin violeteille papereille.


kuvataide


Kaksi ensimmäistä kuvistuokiota kestivät 20 - 30 minuuttia, kolmas vähemmän.

Tätä kuvistyötä suunnitellessani en miettinyt eskarirakennuksemme värimaailmaa. Ripustusvaiheessa huomasin iloikseni, että ovet ja ovenkarmit ovat oranssit. Eskarilaisten tervehdys sointuu hyvin ympäristöönsä:


värioppi
Eskarilaisten tervehdys pääovelta katsottuna


Tämän tehtävän kättelyidean löysin Smart Class -blogista

Työskentelen nykyään eskariopena koulun yhteydessä toimivassa esikoulussa. Olen ihmetellyt viime vuosina, että miksi hankin myös luokanopettajan pätevyyden. Nyt tiedän. 

Tarkennukseksi: Eskarin opetussuunnitelmassa ei mainita kuvataidetta, vaan kuvallinen ilmaisu kuuluu taiteen ja kulttuurin sisältöalueeseen. Käytän silti kuvis-termiä Hääräämössä.

Kiitokset avustajilleni!

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kiva idea. Tekee mieli kokeilla omien eskareiden kanssa. Terveisin toinen eskariope

Elina kirjoitti...

Loistava idea! Otan käyttöön kuvataidekoulussa alle kouluikäisten kanssa. Kiitos!

Hanna kirjoitti...

Mainio idea. Pitää kokeilla ekojen kanssa!

Hanna Mi kirjoitti...

Tässä yhdistyy ihanalla tavalla uuden oppiminen, yhdessä tekeminen ja taide.

Kati kirjoitti...

Ihana, toiminnallinen idea! Käyttöön menee tämäkin :-)

Hääräämön Laura kirjoitti...

Kiitos kommenteista! :)