Mainos
Freeed
Hei,
täällä vieraskynän äärellä Hanna Rokkila, luokanopettaja
Pohjois-Karjalasta. Sain ilokseni Lauralta pyynnön kirjoittaa
Hääräämöön kokemuksistani lukuteatterista. Lukuteatteri on menetelmä, joka on helppo ottaa käyttöön. Sen parissa opitaan paljon.  
Tässä postauksessa on linkkejä valmiisiin lukuteatterikäsikirjoituksiin. Osan pääset tulostamaan veloituksetta, osan pientä maksua vastaan Freeedin verkkokaupasta. 
Lukuteatterissa 
- harjoitellaan mekaanista lukemista, ja lukusujuvuus sekä lukunopeus kehittyvät 
 - harjaannutaan ryhmätyötaidoissa 
 - opitaan uutta tietoa 
 - kerrataan opittavaa asiaa monta kertaa: tekstiä luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä 
 - saadaan esiintymisharjoitusta turvallisesti paperin takaa 
 - opettaja kuulee säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista 
 - opettaja pystyy tekemään havaintoja oppilaan lukutarkkuuden kehittymisestä 
 
Polkuni lukuteatterimenetelmän käyttäjäksi 
Pari vuotta sitten etsin netistä valmista materiaalia luokalleni erääseen oppimiskokonaisuuteen. Vastaani tuli lukuteatterikäsikirjoitus, jossa yhdistyivät hauskalla tavalla tietoteksti ja satu.
En
ollut kuullut lukuteatterista aiemmin, joten jatkoin googlettelua
lukuteatteri-hakusanalla. Minulle selvisi, että lukuteatteri on
tutkittu lukemisen menetelmä, joka sopii monen ikäiselle.
Tutkimustulokset kertoivat lukuteatterin lisäävän oppilaiden
lukusujuvuutta ja lukunopeutta. Lukuteatterissa eläydytään
luettavaan tekstiin, mutta sitä ei opetella ulkoa. 
Pohdin, että
ensimmäisellä luokallahan lukuteatteria toteutettiin aapisen
vuoropuheluja harjoittelemalla viikoittain. Miksei sama menetelmä
yhdistettynä opiskeltavaan tietotekstiin motivoisi isompiakin
oppilaita? 
Etsin
valmiita lukuteatterikäsikirjoituksia, mutta totesin pian, että saadakseni luokalleni sopivia käsikirjoituksia oli parempi ryhtyä itse kirjoittamaan valitsemistani aihepiireistä. Kolmannen luokan isompana teemana meillä oli matkalla
Suomessa. Kirjoittelinkin lukuteatteritekstejä eri maisema-alueista (mainos) sitä mukaa kun opiskelimme niitä. 
Lukuteatterityöskentely 
Oppilaat
sujahtivat säännölliseen lukuteatterityöskentelyyn vaivattomasti. 
- Annoin oppilaille lukuteatteritekstin ensin kokonaisuudessaan
lukuläksyksi.  
 - Seuraavana päivänä jaoimme arpomalla ryhmät ja
pidimme ensimmäisen harjoituskerran. 
 - Tämän jälkeen oppilaat
harjoittelivat kotona vielä lukemaan sujuvasti omat repliikkinsä. 
 - Muutamana päivänä käytimme pienen hetken lukuteatterin
harjoittelemiseen. 
 - Sitten koitti esityspäivä. 
 
Ajattelin ensin,
että oppilaat kyllästyvät kuuntelemaan samaa tekstiä monta kertaa
peräkkäin, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Kuulostaa ehkä erikoiselta, että kaikki kolmen oppilaan ryhmät esittävät saman lukuteatteriesityksen toistensa jälkeen. Käytäntö toimii kuitenkin hyvin. 
Korostin
oppilaille, että lukuteatterissa on tärkeää seurata, missä
mennään, jotta ryhmän esityksestä tulee sujuvaa. Yhdessä lausuttavat vuorosanat harjoiteltiin yhtäaikaisiksi.
Jokaisen oppilaan tehtävänä oli lukea riittävän hitaasti ja kuuluvalla
äänellä. Esitystä kuuntelevat oppilaat saivat aplodien jälkeen
antaa näistä aiheista esiintyjille positiivista palautetta. 
Kokemukseni mukaan kolmen oppilaan ryhmät toimivat parhaiten lukuteatterissa. Niinpä olenkin laatinut lukuteatterikäsikirjoitukset kolmelle henkilölle. Kaikista lukuteatteriteksteistäni on tulostettavissa myös neljän oppilaan versio, aina kun oppilasmäärä ei ole jaollinen kolmella. Suurempiin ryhmiin en jakaisi oppilaita lukuteatterityöskentelyssä. 
Liikkeet mukaan lukuteatteriin 
Kun
työtapa oli oppilaille tuttu, otimme lukuteatteriin mukaan yhteisten
liikkeiden keksimisen. Ensimmäisellä kerralla nimesin itse
oppilaille tekstistä kohdat, joihin ryhmän tuli keksiä ja
harjoitella yhteinen liike. Annoin ohjeen sen jälkeen, kun tekstiä
oli jo harjoiteltu muutaman kerran. Seuraavalla kerralla ryhmän
tehtävänä oli itse päättää 2-3 tekstin kohtaa, johon he
liittivät keksimänsä liikkeen. 
Liikkeistä tuli heti suosittu osuus
lukuteatterin harjoittelussa ja oppilaita saikin muistutella siinä,
että ensin treenataan lukeminen ja sitten vasta liikkeet. Katsojille
esityksiin tuli yllätyksellisyyttä.
Lukuteatterissa opitaan paljon 
Aloitin luokkani kanssa neljännen yhteisen vuoden tänä syksynä. Edelleen
aion luetuttaa oppilaillani säännöllisesti lukuteatteritekstejä.
Miksi? 
Koska lukuteatterissa yhdistyvät mekaanisen lukemisen
harjoittelu, tiedon oppiminen, ryhmätyötaidot ja luovuus.
Säännöllinen muille esiintyminen turvallisesti paperin takaa on
hyvää harjoitusta kaikille, erityisesti esiintymistä jännittäville
oppilaille. Opittavaa asiaa kerrataan monta kertaa, kun tekstiä
luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä.
Opettajana kuulen säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista ja
pystyn tekemään havaintoja varsinkin lukutarkkuuden kehittymisestä. 
Myös oppilaiden voi antaa itse tehdä omia lukuteatteritekstejä.
Sitä en ole vielä kokeillut, mutta ehkä tulevana lukuvuonna kokeilemme. 
Meillä luetaan liputuspäivistä tänä lukuvuonna. Ensimmäiset treenit
pidettiin heti nelosluokan ensimmäisellä viikolla riippukeinuissa Tove Janssoniin
tutustuen. Seuraava liputuspäivä on Suomen luonnon päivä. 
Mukavia
lukuteatterihetkiä! 
t.
Hanna Rokkila
P.S.
Meidän kouluarkea voit seurata
Instagramissa:
@repullinen_arkea.
Lue Hääräämössä aiemmin julkaistu Hanna Rokkilan ulkoluokka-aiheinen vieraskynäpostaus.