Sivut

maanantai 3. marraskuuta 2025

Väritettävä luomiskiekko: Luomisen seitsemän päivää




Ykkösluokkalaiseni askartelivat uskonnon tunnilla luomiskiekon. He värittivät kuvat ja liimasivat kiekon osat kartongille, jotta kiekosta tuli riittävän tukeva. Halukkaat saivat kertoa muille luokan edestä, mitä minäkin päivänä luotiin Raamatun luomiskertomuksen mukaan. Läksyksi tuli kertoa luomiskertomus kiekon avulla kotiväelle. 

Luomiskiekkoon tarvitaan kaksi osaa. Alemmassa kiekossa ovat luomisen seitsemän päivän tapahtumat. Ylemmän kiekon kolosta näkyvät yhtenä päivänä luodut asiat. Kiekot kiinnitetään toisiinsa keskeltä haaraniitillä. 






Tulosta veloituksetta luomiskiekon ta-vu-tet-tu tai tavuttamaton versio Freeedistä


Hääräämön Pinterest-tauluista löydät paljon toiminnallista oppimateriaalia esi- ja alkuopetukseen.


maanantai 20. lokakuuta 2025

Luku- ja kirjoitusharjoituksia virkeliuskoilla




Virkeliuskoilla harjoitellaan monipuolisesti lukemista ja kirjoittamista. Tavutettu lyhyt virke ja siihen sopiva kuva ovat yhdessä liuskassa. 

Löydät virkeliuskat Freeedin verkkokaupasta


AISUMONE


Virkeliuskoja on tässä materiaalipaketissa kolme settiä. Niissä on sanoja kirjaimista

  • AISUMONE
  • AISUMONELR
  • AISUMONELRÄKPYTJ 

Jokaisessa setissä on 18 virkettä. Niissä on värit värinopan mukaan eli pää- ja välivärit, jokaista väriä 3 virkettä. 





Virkeliuskat voidaan tulostaa kaksipuoleisiksi niin, että kääntöpuolelle tulee luettelona kirjaimet, joita setin virkkeissä käytetään. 


AISUMONELR



Virkeliuskoja voidaan käyttää esimerkiksi näin: 

  1. Oppilas heittää värinoppaa ja hakee nopan näyttämän värin värisestä taskusta tai laatikosta liuskan. 
    • Tai oppilas nostaa purkista liikekortin ja menee kortissa kuvatulla tavalla hakemaan toisesta purkista tai laatikosta virkeliuskan (eriväriset liuskat samassa purkissa). 
    • Liuskat voivat olla vaihtoehtoisesti esimerkiksi tarjottimella ja oppilaat valitsevat virkkeen, jonka lukevat sekä kirjoittavat vihkoon. Tällöin eriyttämistä tulee luonnollisesti, kun heikommat lukijat/kirjoittajat saavat valita lyhyitä virkkeitä. En tiedä, toimiiko tämä kaikilla ryhmillä. 
  2. Hän menee omalle paikalleen lukemaan virkkeen kolme kertaa. 
  3. Hän lukee virkkeen kaverille esim. luokan takaosassa ja kaveri lukee virkkeensä hänelle. 
  4. Hän menee paikalleen kirjoittamaan virkkeen vihkoonsa. 





Olen todennut kätevimmäksi laminoitujen korttien ja liuskojen säilytystavaksi kuminauhan kieputtamisen pinon ympäri. Tavalliset kumilenkit menettävät joustavuutensa yllättävän nopeasti. Käyttämäni kuminauha on jotain käsitöihin tarkoitettua kuminauhaa.




Virkeliuskoja voidaan käyttää myös virkkeiden lihottamisharjoituksena. Oppilas keksii virkkeeseen lisää sanoja ja kirjoittaa lihotetun virkkeen vihkoonsa. Opettaja voi kirjoittaa taululle apukysymyksiä, kuten 

  • Millainen? 
  • Missä? 
  • Milloin? 

Esimerkiksi "Tiikeri loikkaa." -> "Nopea tiikeri loikkaa metsään aamulla." 




Löydät virkeliuskat (pdf) Freeedin verkkokaupasta.



maanantai 13. lokakuuta 2025

Laske tavut ja pujota helmiä PDF




Laminoidut kuva-sanakortit ja niihin kiinnitetyt piipunrassit innostavat laskemaan tavuja. Oppilas pujottaa piipunrassiin yhtä monta helmeä kuin sanassa on tavuja. Olen teipannut jokaisen oppilaani pulpetinkanteen taputusmittarin. Sitä käytämme tässäkin tehtävässä.


Olen käyttänyt näitä kuva-sanakortteja ekaluokkalaisten pistetyöskentelyssä suomen kielen tunneilla sekä tukiopetuksessa. 




Kuva-sanakortteja on tulostettavissa 24 kpl. Niissä on 1–6-tavuisia sanoja. 

ISOILLA KIRJAIMILLA kirjoitetut kuva-sanakortit löydät parin vuoden takaisesta Hääräämön postauksesta.




Tulosta kuva-sanakortit tavutusharjoitukseen veloituksetta Freeedistä

Vilkaise Freeedin verkkokaupasta myös Taputa ja rakenna -tehtävät, joissa harjoitellaan tavuttamista. 


maanantai 6. lokakuuta 2025

Toiminnallinen tavupaketti





Hääräämön toiminnallinen tavupaketti sisältää kuusi monipuolista oppimateriaalia tavujen harjoitteluun: 

sekä lisäksi tavutetut virkeliuskat


Tavutehtävät on kätevä toteuttaa niin, että oppilaat saavat paljon liikettä. Liikekortteja on mukava käyttää useissa tehtävissä. 

"Tämä on paras peli ikinä!" oli yhden oppilaani kommentti, kun hän kirjoitti keskittyneesti tavuliuskasta tavuja vihkoonsa. Ensin hän oli nostanut liikekortin, jonka kuvaamalla tavalla oli mennyt laatikolle nostamaan tavuliuskan. Sitten hän oli lukenut tavut omalla paikallaan kolme kertaa. Seuraavaksi hän luki tavut kaverille luokan takaosassa ja lopuksi kirjoitti tavut vihkoonsa. En ollut ajatellut toimintaa pelinä, mutta oppilas koki harjoituksen parhaana pelinä :) 




Etsi ja vahvista kirjain/sana



Etsi ja vahvista kirjain/sana -tehtävissä harjoitellaan kirjainmuotoja ja silmäilevää lukemista. Etsittävät sanat ovat yksitavuisia eli käytännössä siis luetaan ja kirjoitetaan tavuja. 

  • ISUMON (kirjain) 
  • ISU
  • ISUMO 
  • ISUMONE 
  • ISUMONERKJH

Lue lisää Hääräämön postauksesta Etsi ja vahvista kirjain/sana



Tavutalot ja tavulahjapaketit 

 


Tavutalot käyvät lukuläksyksi ja tunnilla luettaviksi. Talon katolla on lipuissa neljä sanaa, talon ikkunoissa tavuja. 

Toiminnallisessa harjoituksessa oppilaat hakevat tavuliuskan ja lukevat sen omalla paikallaan. He lukevat liuskansa toisilleen ja lopuksi etsivät tavutalosta liuskan tavut. 

Toisella harjoituskerralla oppilaat lukevat taas tavuliuskan tavut itsekseen sekä kaverille ja kirjoittavat tavut vihkoonsa. 

  • AISU 
  • AISUMONEL
  • AISUMONELRÄKPYT 

Tavulahjapaketeissa on sama idea kuin tavutaloissa. 

  • AISUMONELRÄK 



Taputa ja rakenna

 tavuttaminen


Taputa ja rakenna -tehtävissä lasketaan sanan tavumäärä ja rakennetaan esimerkiksi Legoista torni, jossa on yhtä monta palikkaa kuin sanassa tavuja. 

Tätä tehtävää olen teettänyt pistetyöskentelyssä. Tarjolla on ollut viisi eri aiheista Taputa ja rakenna -tehtävää, joista oppilas on valinnut mieluisimman. 

Lue lisää Taputa ja rakenna -tehtävistä Hääräämön aiemmasta postauksesta.




Kirjaimia ja tavuja tussilla 







Kirjaimia ja tavuja tussilla -tehtävissä harjoitellaan kirjainmuotoja. Tehtäväsivu laitetaan muovitaskuun ja kirjaimia kirjoitetaan vesiliukoisella piirtoheitintussilla. Teksti pyyhitään kulmasta kostutetulla käsipyyhepaperilla. "Taikakynällä" kirjoittaminen tuo kokemukseni mukaan uutta intoa kirjoittamiseen. Olen käyttänyt tätä tussitehtävää pistetyöskentelyssä. 

  • AISUMONELRÄKPYTJVHÖDGBF



Tavujahti 



Tavujahdissa muodostetaan tavuista sanoja. Nopan silmäluvun mukaan etsitään lopputavulle sopiva alkutavu. 

  • AISUMONEL 
  • AISUMONELRÄKPYTJ 



Tavukorttikädet 



Tavukorttikädet -tehtävässä oppilas etsii alkutavulle sopivan lopputavun seinällä olevista lopputavuista ja kirjoittaa muodostamansa sanan vihkoon. 

  • AISUMON 
  • AISUMONELR 




Virkeliuskat 





Virkeliuskassa on lyhyt tavutettu virke sekä virkkeeseen sopiva kuva. Virkeliuskasettejä on kolme, ja jokaisessa setissä on 18 virkeliuskaa. Virkeliuskoja voidaan käyttää esimerkiksi kuten tavuliuskoja tavutaloharjoituksessa.

Liuskoissa on värinopan värit (pää- ja välivärit) reunan raidassa. Ne on siis kätevä laittaa väritaskustoon tai värilaatikoihin. 

Virkeliuskat soveltuvat hyvin myös virkkeen lihottamiseen.

  • AISUMONE 
  • AISUMONELR 
  • AISUMONELRÄKPYTJ 


Vilkaise Hääräämön kuvia myös Instagramista ja Facebookista!


maanantai 29. syyskuuta 2025

Tavutusharjoituksia: Taputa ja rakenna




Taputa ja rakenna -tehtävissä oppilas laskee sanan tavumäärän. Hän rakentaa esimerkiksi Legoista tai Multilink-kuutioista tornin, jossa on yhtä monta palikkaa kuin sanassa tavuja. Hän laittaa tornin kuvan päälle.




Tavujen laskemiseen on kätevä käyttää taputusmittaria





Taputa ja rakenna -tehtävissä saadaan harjoitusta myös matemaattisiin taitoihin: 
  • Käsite yhtä monta: Rakenna torni, jossa on yhtä monta palikkaa kuin sanassa tavuja. 
  • Kun kaikki yhdeksän tornia on rakennettu, vertaillaan tornien korkeutta: Mikä torni on korkein, mikä matalin? Siis missä sanassa on eniten tavuja, missä vähiten? 




Taputa ja rakenna -tehtävien aiheet ovat monipuoliset: 

  • kulkuneuvot 
  • eläimet 
  • ruoka 
  • sää 
  • värit 
  • kehonosat 
  • urheilulajit 
  • kouluaineet 
  • tunteet 
  • maat 
  • vaatteet ja asusteet 
  • yleisurheilu 
  • koulutarvikkeet 
  • harrastukset 
  • keittiö 
  • sadut 
  • olohuone 
  • työkalupakki 
  • soittimet 
  • puutarha 




Olen käyttänyt näitä tavutusharjoituksia ykkösluokalla pistetyöskentelyssä. Viisi erilaista tehtävää on ollut esillä, ja jokainen oppilas on tehnyt niistä yhden valitsemansa.  


Taputa ja rakenna -tehtävät löytyvät Freeedin verkkokaupasta


maanantai 22. syyskuuta 2025

Tavutalot ja tavulahjapaketit lukemisen ja kirjoittamisen harjoitteluun


AISU



Tein monikäyttöiset tavutalot  ja tavulahjapaketit ekaluokkalaisilleni. Yllätyin, kuinka innoissaan oppilaat työskentelivät materiaalin (AISU) parissa. Odotin toki, että monipuolinen ja liikettä sisältävä kokonaisuus innostaisi, mutta että näin paljon! Löydät tämän materiaalin Freeedin verkkokaupasta

Tavutaloista on kolme versiota. Niissä on kirjaimet 
  • AISU 
  • AISUMONEL 
  • AISUMONELRÄK (tavulahjapaketit)
  • AISUMONELRÄKPYT

Tavutalomateriaalia voidaan käyttää monella tavalla, esimerkiksi: 


Tavutalo käy hyvin lukuläksyksi kotiin tai lukutehtäväksi koulussa. Tavuja voidaan lukea vaaka-tai pystysuoraan. Talon katolla viireissä ja lipuissa on sanoja. Tavutaloa voidaan käyttää myös minuuttilukemiseen eli otetaan aika. 

Yhdellä tunnilla koulussa oppilas 
  1. käy nostamassa laatikosta tai pussista liikekortin, jonka ilmaisemalla tavalla (kontaten, karhukävellen tai yhdellä jalalla hyppien) menee hakemaan tavuliuskan esim. tarjottimelta toiselta puolelta luokkaa. 
  2. etsii paikallaan tavutalosta tavuliuskan tavut ja merkkaa ne esim. napeilla.
    • Vaihtoehtoisesti tavuliuskan tavut voidaan värittää tai ympyröidä talosta. 

Toisella tunnilla (esim. eri päivänä) oppilas 
  1. käy nostamassa laatikosta liikekortin, jonka ilmaisemalla tavalla menee hakemaan tavuliuskan esim. tarjottimelta toiselta puolelta luokkaa. 
  2. menee omalle paikalleen ja lukee tavuliuskan kolme kertaa. 
  3. menee luokan takaosaan (tai esim. käytävälle) lukemaan tavuliuskan kaverille. 
  4. kirjoittaa paikallaan vihkoonsa tavuliuskan tavut. 
  5. Jos halutaan tehdä yhteistä tekemistä näkyväksi, oppilas laittaa kaikki nämä vaiheet suoritettuaan esimerkiksi palikan yhteiseen torniin tai pienen esineen sovittuun paikkaan. 


Minusta vaikuttaa, että kaverille lukeminen on erittäin hyvä ääneen lukemisen harjoitus (yllä kohta 3). Ääneen lukemisesta ei tehdä numeroa, vaan oppilas saa luontevasti harjoitusta muille lukemisesta. Lähes joka lukukerralla on eri kuulija. Luettavia tavuja on ensin harjoiteltu omalla paikalla, niin lukusujuvuus on usein melko hyvä. Myös ryhmäytymisen kannalta on arvokasta, että lapsi saa lyhyitä kohtaamisia milloin kenenkin kanssa. 



AISUMONEL



Tavuliuskoja on hyvä  tulostaa sen verran, että niitä on jokunen enemmän kuin oppilaita. Ei haittaa, että samaa tavuliuskaa on useampi. Olen laittanut tavuliuskat tarjottimelle tekstipuoli ylöspäin. Oppilaat ovat saaneet valita, missä järjestyksessä lukevat tavuliuskat.

Olen käyttänyt liikekortteja aiemminkin, mutta tämän tehtävän yhteydessä yllätyin positiivisesti, kuinka liikekortit toivat lisäinnostusta jo muutenkin innostavaan tehtävään. 






Jouluiset tavulahjapaketit 



Kirjaimien AISUMONELRÄK harjoitteluun tein jouluaiheisen tavulahjapakettimateriaalin. Se toimii samalla idealla kuin tavutalot. Tavuliuskojen sijaan tässä materiaalissa on pienet lahjapaketit. Isossa lahjapaketissa on materiaalin kaikki tavut, kuten tavutaloissa. 

Ylöspäin eriyttävänä osiona tavulahjapakettitehtävässä on rusetin alla sanoja. Sanoista voidaan etsiä riimiparit.


Tutustu myös muihin tekemiini tavuharjoituksiin Freeedin verkkokaupassa.


maanantai 15. syyskuuta 2025

Tulosta runokortti Metsämiehen onni ja katso video




Metsästyksestä innostunut eskariryhmäläiseni pyysi vuosia sitten, että loruttelisimme hirvilorua. Sellaista en löytänyt, niin pyysin tuttua runoilijaa kirjoittamaan hirviaiheisen runon. 

Metsämiehen onni -runo on siitä lähtien ollut jokaisen ryhmäni suosikki.




Tulosta Metsämiehen onni -runokortti veloituksetta Freeedistä


Katso runovideo YouTubesta: 



Tulosta lisää lorukortteja ja vilkaise lorupussin ompeluohjeita.


Mukavaa syksyä! 


maanantai 8. syyskuuta 2025

Etsi ja vahvista kirjain/sana




Etsi ja vahvista kirjain -tehtävässä lapsi vahvistaa harjoiteltavaa kirjainta kirjoittamalla ääriviivakirjaimeen kirjainmuodon. Tavoite ei ole värittää edestakaisin kirjainta, vaan saada toistoa kirjaimen kirjoittamiseen oikeassa kirjoitussuunnassa. 

Tehtäväpaperi voidaan laittaa muovitaskuun. Lapsi vahvistaa kirjaimet vesiliukoisella piirtoheitintussilla. Lopuksi hän pyyhkii kirjoittamansa kirjaimet kulmasta kostutetulla käsipyyhepaperilla. 
  • Olen käyttänyt tätä tehtävää pistetyöskentelyssä. Tämä "taikakynällä" kirjoittaminen tuo havaintojeni mukaan lisäintoa kirjoittamiseen. 

Sama tehtäväpaperi käy kirjainten ISUMO harjoitteluun. Paperissa on sekä pieniä että isoja kirjaimia.




Etsi ja vahvista -tehtävien sanaversioissa harjoitellaan silmäilevää lukemista ja kirjainmuotoja. Etsittävät sanat näkyvät paperin alareunassa. Lapsi kirjoittaa sanat alareunassa näytetyllä värillä. 


Tehtäväpaketti sisältää 

  • Etsi ja vahvista kirjain -tehtävän, jossa on kirjaimet ISUMO
  • Etsi ja vahvista sana -tehtäviä 4 kpl, joissa on yksitavuisia sanoja kirjaimista 
    • ISU 
    • ISUMO 
    • ISUMONE 
    • ISUMONERKJH




Löydät Etsi ja vahvista kirjain/sana -tehtävät Freeedin verkkokaupasta


Osallistu Etsi ja vahvista -tehtävien arvontaan Instagramissa ja Facebookissa ke 10.9.2025 klo 21 mennessä. 


maanantai 18. elokuuta 2025

Vieraskynä – Hanna Rokkila: Lukuteatteri innostaa lukemaan

Mainos
Freeed




Hei, täällä vieraskynän äärellä Hanna Rokkila, luokanopettaja Pohjois-Karjalasta. Sain ilokseni Lauralta pyynnön kirjoittaa Hääräämöön kokemuksistani lukuteatterista. Lukuteatteri on menetelmä, joka on helppo ottaa käyttöön. Sen parissa opitaan paljon.  

Tässä postauksessa on linkkejä valmiisiin lukuteatterikäsikirjoituksiin. Osan pääset tulostamaan veloituksetta, osan pientä maksua vastaan Freeedin verkkokaupasta





Lukuteatterissa 

  • harjoitellaan mekaanista lukemista, ja lukusujuvuus sekä lukunopeus kehittyvät 
  • harjaannutaan ryhmätyötaidoissa 
  • opitaan uutta tietoa 
  • kerrataan opittavaa asiaa monta kertaa: tekstiä luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä 
  • saadaan esiintymisharjoitusta turvallisesti paperin takaa 
  • opettaja kuulee säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista 
  • opettaja pystyy tekemään havaintoja oppilaan lukutarkkuuden kehittymisestä 



Polkuni lukuteatterimenetelmän käyttäjäksi 





Pari vuotta sitten etsin netistä valmista materiaalia luokalleni erääseen oppimiskokonaisuuteen. Vastaani tuli lukuteatterikäsikirjoitus, jossa yhdistyivät hauskalla tavalla tietoteksti ja satu.

En ollut kuullut lukuteatterista aiemmin, joten jatkoin googlettelua lukuteatteri-hakusanalla. Minulle selvisi, että lukuteatteri on tutkittu lukemisen menetelmä, joka sopii monen ikäiselle. Tutkimustulokset kertoivat lukuteatterin lisäävän oppilaiden lukusujuvuutta ja lukunopeutta. Lukuteatterissa eläydytään luettavaan tekstiin, mutta sitä ei opetella ulkoa. 

Pohdin, että ensimmäisellä luokallahan lukuteatteria toteutettiin aapisen vuoropuheluja harjoittelemalla viikoittain. Miksei sama menetelmä yhdistettynä opiskeltavaan tietotekstiin motivoisi isompiakin oppilaita? 


Mainos: 12 lukuteatteritekstiä – Suomi


Etsin valmiita lukuteatterikäsikirjoituksia, mutta totesin pian, että saadakseni luokalleni sopivia käsikirjoituksia oli parempi ryhtyä itse kirjoittamaan valitsemistani aihepiireistä. Kolmannen luokan isompana teemana meillä oli matkalla Suomessa. Kirjoittelinkin lukuteatteritekstejä eri maisema-alueista (mainos) sitä mukaa kun opiskelimme niitä. 



Lukuteatterityöskentely 







Oppilaat sujahtivat säännölliseen lukuteatterityöskentelyyn vaivattomasti. 

  1. Annoin oppilaille lukuteatteritekstin ensin kokonaisuudessaan lukuläksyksi.  
  2. Seuraavana päivänä jaoimme arpomalla ryhmät ja pidimme ensimmäisen harjoituskerran. 
  3. Tämän jälkeen oppilaat harjoittelivat kotona vielä lukemaan sujuvasti omat repliikkinsä. 
  4. Muutamana päivänä käytimme pienen hetken lukuteatterin harjoittelemiseen. 
  5. Sitten koitti esityspäivä. 


Ajattelin ensin, että oppilaat kyllästyvät kuuntelemaan samaa tekstiä monta kertaa peräkkäin, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Kuulostaa ehkä erikoiselta, että kaikki kolmen oppilaan ryhmät esittävät saman lukuteatteriesityksen toistensa jälkeen. Käytäntö toimii kuitenkin hyvin. 


Korostin oppilaille, että lukuteatterissa on tärkeää seurata, missä mennään, jotta ryhmän esityksestä tulee sujuvaa. Yhdessä lausuttavat vuorosanat harjoiteltiin yhtäaikaisiksi. Jokaisen oppilaan tehtävänä oli lukea riittävän hitaasti ja kuuluvalla äänellä. Esitystä kuuntelevat oppilaat saivat aplodien jälkeen antaa näistä aiheista esiintyjille positiivista palautetta. 


Kokemukseni mukaan kolmen oppilaan ryhmät toimivat parhaiten lukuteatterissa. Niinpä olenkin laatinut lukuteatterikäsikirjoitukset kolmelle henkilölle. Kaikista lukuteatteriteksteistäni on tulostettavissa myös neljän oppilaan versio, aina kun oppilasmäärä ei ole jaollinen kolmella. Suurempiin ryhmiin en jakaisi oppilaita lukuteatterityöskentelyssä. 



Liikkeet mukaan lukuteatteriin 






Kun työtapa oli oppilaille tuttu, otimme lukuteatteriin mukaan yhteisten liikkeiden keksimisen. Ensimmäisellä kerralla nimesin itse oppilaille tekstistä kohdat, joihin ryhmän tuli keksiä ja harjoitella yhteinen liike. Annoin ohjeen sen jälkeen, kun tekstiä oli jo harjoiteltu muutaman kerran. Seuraavalla kerralla ryhmän tehtävänä oli itse päättää 2-3 tekstin kohtaa, johon he liittivät keksimänsä liikkeen. 

Liikkeistä tuli heti suosittu osuus lukuteatterin harjoittelussa ja oppilaita saikin muistutella siinä, että ensin treenataan lukeminen ja sitten vasta liikkeet. Katsojille esityksiin tuli yllätyksellisyyttä.



Lukuteatterissa opitaan paljon 


Aloitin luokkani kanssa neljännen yhteisen vuoden tänä syksynä. Edelleen aion luetuttaa oppilaillani säännöllisesti lukuteatteritekstejä. Miksi? 

Koska lukuteatterissa yhdistyvät mekaanisen lukemisen harjoittelu, tiedon oppiminen, ryhmätyötaidot ja luovuus. Säännöllinen muille esiintyminen turvallisesti paperin takaa on hyvää harjoitusta kaikille, erityisesti esiintymistä jännittäville oppilaille. Opittavaa asiaa kerrataan monta kertaa, kun tekstiä luetaan ja kuunnellaan toistuvasti harjoitellessa ja esittäessä. Opettajana kuulen säännöllisesti jokaisen oppilaan lukemista ja pystyn tekemään havaintoja varsinkin lukutarkkuuden kehittymisestä. 

Myös oppilaiden voi antaa itse tehdä omia lukuteatteritekstejä. Sitä en ole vielä kokeillut, mutta ehkä tulevana lukuvuonna kokeilemme. 


Mainos: Suomalaisia juhlapäiviä – 26 lukuteatteritekstiä


Meillä luetaan liputuspäivistä tänä lukuvuonna. Ensimmäiset treenit pidettiin heti nelosluokan ensimmäisellä viikolla riippukeinuissa Tove Janssoniin tutustuen. Seuraava liputuspäivä on Suomen luonnon päivä. 



Mukavia lukuteatterihetkiä! 
t. Hanna Rokkila

P.S. Meidän kouluarkea voit seurata Instagramissa: @repullinen_arkea.



Lue Hääräämössä aiemmin julkaistu Hanna Rokkilan ulkoluokka-aiheinen vieraskynäpostaus