sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Rytmirinkula ja hernepussit


Ompelin eskariin rytmirinkulan, jossa on pää- ja välivärit väriympyrän järjestyksessä. Olemme ottaneet lattialla piirissä istuen rytmirinkulalla perussykkeen lauluun nostamalla (eri korkeuksille eri tempolla) ja laskemalla rinkulaa. 


Myös rinkulaa kierrättämällä olemme tehneet sykettä: oikea käsi oikeanpuoleisen vieruskaverin vasemman käden viereen, sitten vasen käsi oikean viereen, jolloin rytmirinkula siirtyy vasemmalle. Sykettä olemme tehneet myös viemällä rinkulaa eteen ja taakse. 

Ensimmäisellä kerralla, kun harjoittelimme edellä kuvaamaani rinkulan kierrättämistä, annoin lapsille (niille, jotka halusivat, eli käytännössä kaikille) oikeaan käteen leiman, mikä helpotti ohjeiden antamista. Seuraavalla kerralla tajusin, että samalla voidaan harjoitella oikeaa ja vasenta, joten susileiman sijaan annoin o-kirjainleiman oikeaan käteen. En puhunut enää susikädestä, vaan oikeasta kädestä.




Rytmirinkulatyöskentelyssä lapset ovat keksineet omia sovelluksia. He pitävät paljon siitä, kun saavat mielessään valita jonkun värin. Sitten laitetaan silmät kiinni ja pyöritetään rinkulaa ja pysäytetään, kun sanon "seis". Sitten alkaa kova huuto, joko "jee!" tai pettynyttä muminaa. Ilmenee selkeästi, kenen kohdalle osui toivottu väri. Annan heidän valita värin noin kolme kertaa, ja välillä pyöritetään rinkulaa toiseen suuntaan. 


Toinen tykätty aktiviteetti on se, kun kukin lapsi vuorollaan saa sanoa jonkun värin. Sitten tuo väri lähetetään pikalähetyksenä hänelle näyttämässäni suunnassa. 


Näissä värin lähetyksissä tulee harjoiteltua yllä kuvailemaani tapaa tehdä rytmiä pyörittämällä rinkulaa piirissä, vaikkakaan väriaktiviteeteissa ei ole mukana tiettyä rytmiä. Liike tulee tutuksi.




Kirkkomuskari-kirjassa (toim. Mari Torri-Tuominen) on Elina Laakson säveltämä ja sanoittama laulu Ylös ja alas!, jota olen käyttänyt paljon rytmirinkulan kanssa.







Hernepusseja olen käyttänyt moneen aktiviteettiin. Lapsi saa heittää vuorollaan yhden hernepussin matolle siten, että seisoo selin mattoon. Koko porukalla sanomme ääneen sen luvun, jonka kohdalla hernepussi tippuu. Jos kolmella heittokerralla pussi ei osu mattoon, vuoro siirtyy seuraavalle. 

Kun kaikki hernepussit on heitetty, tarkastellaan, kenen kohdalle tuli eniten/vähiten hernepusseja, kenen kohdalla on suurin/pienin hernepussi ja kenellä on eniten esim. punaisia hernepusseja. Lopuksi lapset laittavat pienissä ryhmissä saamansa hernepussit kokojärjestykseen.





Pari vuotta sitten tekemäni rytmirinkulan + ohjeen näet täältä (klik).



4 kommenttia:

Helinä kirjoitti...

Varmasti kivoja aktiviteettejä lapsille:-)

Ninnu kirjoitti...

Hieno idea tuo rinkula!

Hanna Mi kirjoitti...

Kiitoksia vinkeistä! Nämä rytmirinkulat olisikin oiva muistaminen keväällä eskarin väelle.

Laura kirjoitti...

Kiitos viesteistä. Tämä ei tokikaan ole oma ideani :)